top of page
  • Foto van schrijverAnneke Diepeveen

Wat is orthomoleculaire voeding?


Orthomoleculaire voeding staat voor celopbouwende voeding. Het uitgangspunt is dat ons lichaam het beste functioneert wanneer het voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen.

Wat betekent orthomoleculaire voeding voor jou?


Orthomoleculaire voeding staat voor celopbouwende voeding. Het uitgangspunt is dat ons lichaam het beste functioneert wanneer het voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen.


Waar komt de term orthomoleculair vandaan?

De term orthomoleculair kan je opsplitsen in twee woorden; ‘orthos’ wat uit het Grieks komt en betekent juist, goed of gezond en ‘moleculair’ wat betrekking heeft op molecuul. Orthomoleculair wil dus zeggen; bijdragen aan een goede beschikbaarheid van alle moleculen die je lichaam nodig heeft.

Orthomoleculaire voeding is gebaseerd op de principes van orthomoleculaire geneeskunde. Wat ontwikkeld is door tweevoudig Nobelprijswinnaar prof. dr. Linus Pauling in de jaren ’60 van de vorige eeuw.


Wat is het doel van orthomoleculaire voeding?

Het doel van orthomoleculaire geneeskunde is gebaseerd op het stimuleren van het zelfherstellend vermogen van het lichaam bij een optimale inname van voedingsstoffen.

Er wordt bij orthomoleculaire voeding de nadruk gelegd op het eten van voeding die rijk is aan essentiële voedingsstoffen, zoals eiwitten, koolhydraten, gezonde vetten, vitaminen, mineralen en andere nutriënten.

Dit heeft als doel om het lichaam te voorzien van alle noodzakelijke bouwstoffen en energie, zodat het optimaal kan functioneren en zichzelf kan herstellen. Als je lichaam goed functioneert voel je je over het algemeen prettig en energiek. Je wordt minder snel ziek en beschikt de hele dag door over voldoende energie voor werk en ontspanning.


Wat kun jij doen?

De belangrijkste oorzaak van een slechte gezondheidstoestand is in veel gevallen voortdurend tekortschietende voeding. We eten te veel, te vaak, te eenzijdig of erg bewerkte voeding. Dit leidt tot een verhoogd risico op allerlei voedingstekorten met klachten en (auto-immuun) ziekten als gevolg. Door te kiezen voor


puur en onbewerkt zoals seizoensproducten, biologische- en kwaliteitsvoedsel maak je optimaal gebruik van de in de voeding aanwezige voedingsstoffen. Ook is het verstandig om je eetmomenten te beperken naar volwaardige maaltijden zodat je spijsvertering tussendoor tijd heeft voor de verwerking.

Helaas is uit onderzoek gebleken dat door de huidige landbouw en industriële productiemethodes de kwaliteit van onze voeding achteruit is gegaan. Aan de andere kant hebben juist een verhoogde behoefte aan uiteenlopende voedingsstoffen door overmatige stress en milieuverontreiniging. Als je door voeding je gezondheid optimaal positief wil beïnvloeden zijn verantwoorde voedingssupplementen noodzakelijk. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen basissuppletie en extra suppletie.



Wil je weten welke voeding voor jou passend is?

Ik geef je graag persoonlijk advies over voeding en supplementen. Dit doe ik op basis van een meting waarbij we kunnen kijken wat de aandachtspunten zijn bij jouw persoonlijke gezondheid.





Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page